Czy telefon służbowy może służyć do celów prywatnych? Niektórzy pracodawcy wyrażają na to zgodę. Okazuje się jednak, że takie postępowanie, rozumiane jako nieodpłatne świadczenie, może nieść za sobą konsekwencje podatkowe.
W działalności gospodarczej nieodpłatne świadczenie to wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy.
Nieodpłatne świadczenia muszą jednak z definicji zostać przez pracownika dobrowolnie zaakceptowane, leżą w interesie pracownika, a nie pracodawcy, a także przynoszą korzyść w postaci powiększenia aktywów lub powodują uniknięcie wydatków, które pracownik i tak musiałby ponieść. Powinny również stanowić wymierną korzyść przypisaną pracownikowi.
Pracownik, który otrzymuje od pracodawcy nieodpłatne świadczenie, takie jak służbowy samochód, czy właśnie telefon, może spotkać się z opodatkowaniem dochodowym.
Jak podaje Jerzy Tramski na portalu infor.pl, abonamenty mają charakter zryczałtowany, a więc nieodpłatne korzystanie telefonu służbowego (z uwzględnieniem zgody pracodawcy) nie powoduje u pracownika dodatkowego opodatkowania.