Akt o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act – zwany DSA) zaczął obowiązywać 17 lutego 2024 roku. Jest to zbiór przepisów obowiązujących na terenie państw Unii Europejskiej, dotyczących prawidłowego działania transgranicznych usług cyfrowych; obejmuje zarówno towary, usługi oraz treści oferowane konsumentom, narzucając tym samym regulacje i odpowiedzialności na osoby, które je tworzą.
Nazywany konstytucją internetu, powstał by wprowadzić wśród użytkowników, należących do krajów członkowskich Unii Europejskiej, bezpieczeństwo. Swoim działaniem ów akt objął dostawców usług hostingowych, internetowe platformy handlowe oraz sieć mediów społecznościowych. Małe przedsiębiorstwa pozostają zwolnione z części przepisów, gdyż ich egzekwowanie mogłoby być obciążające dla ich funkcjonowania.
Celem tej regulacji pozostaje przede wszystkim: łatwiejszy sposób zgłaszania nielegalnych treści, towarów i usług, zwiększenie przejrzystości reklam (chodziłoby tu głównie o przejrzystość sposobu ich targetowania), a także zakaz stosowania reklamy ukierunkowanej. Prawo to ma kluczowe znaczenie dla firm działających w internecie, także tych o globalnych działaniu (zarówno stron jak i wyszukiwarek) .
Rozporządzenie jest odpowiedzią na problem nielegalnych treści, dezinformacji online i innych zagrożeń społecznych. Jest także uzupełnieniem obowiązujących już przepisów RODO, którego wprowadzenie miało na celu zwiększenie ochrony danych osobowych.
Ostatecznym celem pozostaje ujednolicenie prawodawstwa na całym rynku, tak by możliwe okazało się ich uregulowanie i egzekwowanie.
Rozporządzenie dostępne pod linkiem: