e-Doręczenia

Proces digitalizacji naszego życia nie ustaje, co wiąże się z szeregiem oferowanych uproszczeń, które – jeśli tylko prześledzimy terminowość wdrożeń – mogą okazać się problematyczne nie tylko dla grup, którym dane rozwiązania dedykowano, ale także dla samych prawodawców…

Cyfrowa forma komunikacji pomiędzy obywatelami a administracją publiczną pomału wchodzi w życie. Od 1 stycznia 2025 roku podmioty publiczne, zdefiniowane w ustawie, będą miały obowiązek korzystania z e-Doręczeń, którego operatorem pozostaje Poczta Polska S.A., wśród nich znajdują się:

– osoby wykonujące zawody zaufania publicznego (prawnik, radca prawny, doradca podatkowy itp.);

– podmioty niepubliczne rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) do 1  stycznia 2025 r.;

– podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

– organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy;

– Narodowy Fundusz Zdrowia;

– Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

Oferowane rozwiązanie stanie się równorzędne z przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Tzw. PUH z kolei przewidziano dla osób dotkniętych wykluczeniem cyfrowym.

Podmioty niepubliczne z kolei będą zobowiązane do wprowadzenia tego rozwiązania w kilku etapach:

– 1 kwietnia 2025 roku obowiązek obejmie podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców przed 1 stycznia 2025 roku;

– 1 lipca 2025 roku podmioty niepubliczne wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do 31 grudnia 2024 roku.

Jak donoszą eksperci w większości przypadków znaczenie będzie miał dzień wpisu adresu do e-Doręczeń w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE).

W zależności od przynależności do wskazanej powyżej grupy należy postąpić inaczej. Co do zasady najważniejsze jest by na samym początku złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń na stronie biznes.gov.pl; ważne jest by wniosek trafił do bazy BAE – to istotne jeśli zakłada się adres u prywatnego dostawcy. W ciągu 7 dni urząd ma obowiązek zatwierdzenia lub wezwania do uzupełnienia formularza. Na podstawie danych dostarczonych przez Ministra Cyfryzacji należy aktywować zarówno skrzynkę jak i adres do e-Doręczeń.

Podmioty przypisane do KRS są zobligowane do wyznaczenia administratora skrzynki, podmioty wpisane do CEIDG mogą zarządzać skrzynką samodzielnie.