DAC7 – opodatkowanie sprzedaży internetowej

DAC7 to unijna dyrektywa, która weszła w życie 1 lipca 2024 roku w Polsce, dotycząca handlu online. Wdrożona dyrektywa obejmuje przede wszystkim transakcje wykonywane w Internecie za pośrednictwem platform elektronicznych, na które został nałożony nowy obowiązek.

Dyrektywa, tak jak większość działań wprowadzanych z rekomendacji Unii Europejskiej, ma na celu przede wszystkim ograniczenie szarej strefy w handlu internetowym. Eliminacja takich procedur z założenia odbywa się poprzez identyfikację osobową podmiotów zajmujących się sprzedażą towarów i świadczeniem usług bez formalnego zarejestrowania. Nowe obowiązki zostaną nałożone także na operatorów platform cyfrowych, które za wynagrodzeniem umożliwiają sprzedawcom nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi klientami.

W obliczu nieustannie wzrastającego zainteresowania handlem internetowym, wzrasta także ilość transakcji o charakterze transgranicznym, co wpływa na możliwość uniknięcia opodatkowania. Ustawa zakłada, że operatorzy platform zyskują nowy obowiązek raportowania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej sprzedawców zidentyfikowanych jako podlegających raportowaniu za rok kalendarzowy do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego.

Warto zwrócić uwagę, że dyrektywa nie nakłada nowych podatków na platformy takie jest Allegro, OLX, Vinted, Booking etc., a jedynie zobowiązuje je do raportowania sprzedawców, którzy w roku kalendarzowym wykonali więcej niż 30 transakcji sprzedaży, lub ich łączny przychód ze sprzedaży przekroczył 2 tys. EUR. Informacje poniżej tych dwóch wytycznych nie będą nawet przetwarzane przez operatorów. Sprzedawcy osiągający przychody oscylujące wokół wskazanej powyżej kwoty mogą być weryfikowani przez Urząd Skarbowy. Co ciekawe, to w przypadku tej dyrektywy, dane kolekcjonowane są wstecz i weryfikowane od 1 stycznia 2023 roku, co związane jest z opóźnieniem Polski w implementacji wskazanej dyrektywy.